Powrót do listy newsów

Patio TV dla młodzieży
Ewa Tyszko

Rynek medialny poszerza się o kolejną telewizję. Koncesję Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji dostała Telewizja Patio TV spółki Fabryka Mediów w Łodzi.

Patio TV nadawać ma program o charakterze poradnikowym dla młodzieży.
Fabryka Mediów opracowała dwa projekty medialne, telewizyjny i radiowy. Kluczowym projektem, który otrzymał już koncesję Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji na rozpowszechnianie, jest Telewizja Patio TV – kanał telewizji satelitarnej o zasięgu europejskim – wyjaśnia Marcin Pampuch, prezes Zarządu Fabryki Mediów. – Oba kanały radiowy i telewizyjny mają podobne formaty edukacyjno-poradnikowe. Grupą celową są młodzi ludzie w wieku 15-35 lat. – Chcemy w ten sposób wypełnić pewną niszę na rynku, bo takich kanałów aktualnie w ofercie polskich nadawców brakuje. Kanały będą pokazywać, jak iść przez życie; zdaję sobie sprawę z tego, jak szerokiego tematu dotykam – przyznaje Marcin Pampuch. – W całym profilu programowym, który musieliśmy opracować na potrzeby koncesji, zarówno radiowej, jak i telewizyjnej, określamy szczegółowo pozycję programową. Ta pozycja dotyczy wszelkiej tematyki, która jest bliska młodemu człowiekowi, na przykład zdrowia, sposobów spędzania wolnego czasu, rozrywki, będziemy mówić dużo o muzyce, ale w taki sposób, by muzycznie edukować. W części traktującej o sporcie pokażemy najróżniejsze dyscypliny sportowe, również sporty ekstremalne, ale także zagrożenia, jakie te dyscypliny niosą. Będzie cykl programów o tańcu, w którym np. pokażemy, jak bawią się młodzi ludzie w polskich i łódzkich pubach – chcemy pokazać Łódź jako miejsce znakomitej rozrywki i centrum sztuki filmowej. Tak naprawdę każdy segment życia możemy podporządkować formatowi związanemu z poradnictwem i edukacją młodego człowieka.
Oferta kanałów tematycznych sukcesywnie się poszerza, widzowie mają w czym wybierać. Patio TV ma się jednak skupiać na potrzebach młodych ludzi. Ma też dać odbiorcom możliwości współtworzenia jego kształtu, zaistnienia na antenie, zaprezentowania swoich umiejętności i opinii. – Zadaliśmy sobie pytanie: dlaczego nie stworzyć programu kulinarnego, w którym studenci nie mieliby pokazywać, jak przetrwać gastronomicznie w akademiku? – opowiada Marcin Pampuch. Będą też programy sportowe, o modzie, motoryzacyjne. Biorąc pod uwagę Łódź jako centrum edukacji filmowej, chcemy dużo mówić o filmie, wracać do jego początków. Liczymy na młodego, inteligentnego widza, licealistę, studenta, który chce poszerzać swoje horyzonty. Ambitnie pokażemy rozrywkę, jednocześnie poszerzając wiedzę, którą studenci zdobywają na swoich kierunkach. Zaprojektowane formaty będą dostosowywały się do potrzeb widzów. W ich głosy będziemy bardzo uważnie się wsłuchiwać, dlatego rozbudowujemy część technologiczną tego przedsięwzięcia. Liczymy na kontakt z widzem przez e-maile, SMS-y MMS-y. Kanał będzie dystrybuowany przez jedną z platform satelitarnych za pośrednictwem najprawdopodobniej satelity EUTELSATA i mam nadzieję także w sieciach kablowych oraz drogą internetową.
Aby poznać potrzeby młodych ludzi, Fabryka Mediów chce nawiązać ścisłą współpracę z wyższymi uczelniami, a w szczególności z ośrodkami, które kształcą w kierunku produkcji telewizyjnej. – Dajemy młodym ludziom możliwość współtworzenia tego kanału – tłumaczy Marcin Pampuch. – Nie stawiamy na znane twarze, pojawiające się w mediach. Choć przyznaję, że już pojawiły się deklaracje, że „nazwiska” chętnie wzięłyby udział w tym projekcie. Chcemy, by tę telewizję tworzyli pasjonaci, ale dopiero będący na początku swojej drogi zawodowej. To będzie dla nich szkoła życia i działania w tej branży. Praktycznej telewizji można się nauczyć tylko na planie w studio, w pomieszczeniach, gdzie montuje się gotowe audycje. Oczywiście, gros osób wprowadzających kanał na rynek to będą fachowcy z branży. Jeśli chcemy dobrze wystartować i mieć od początku dobre notowania, potrzebny jest przekaz na dobrym poziomie technologicznym i merytorycznym. Natomiast cały czas do pracy będą wdrażani młodzi ludzie, którzy studiują na kierunkach związanych z telewizją czy radiem. Na nich nam najbardziej zależy.
Najlepsi mają zostać wybrani spośród tych, którzy się pojawią w ciągu roku, który został do rozpoczęcia działalności. Pierwsze produkcje przygotowywane będą jeszcze w tym roku. Produkcje przygotują m.in. studenci łódzkiej Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej oraz absolwenci łódzkiej filmówki. – Od stycznia zaczynamy produkcję programów „do puszki”, uczymy młodych twórców, a regularną działalność nadawczą planujemy rozpocząć we wrześniu 2008 roku. To wymóg koncesyjny, ale zdajemy sobie sprawę z tego, że rok to mało – przyznaje Marcin Pampuch. – Jeśli chodzi o część technologiczną – kończymy wyposażanie dwóch hal do produkcji telewizyjnej. To dwa studia o powierzchni ok. 200 mkw. każde, mające niezależne reżyserki, wyposażone w wysokiej klasy sprzęt broadcastowy. Na przełomie listopada i grudnia studia te zostaną oficjalnie oddane do użytku. Dysponujemy też sprzętem do postprodukcji, są także studia do udźwiękowiania i montażu.
Choć telewizja powstaje w Łodzi, nie zamyka się do łódzkiej tematyki. Zasięg technologiczny telewizji to cała Europa, dlatego zobaczymy w niej problematykę nie tylko Polaków, ale i innych młodych Europejczyków. – Część produkcji będziemy kupowali od podmiotów zewnętrznych, bo naturalnie wszystkiego nie zrobimy. Newsów, dzienników i polityki nie przewidujemy, pokażemy za to minireportaże z miejsc, w których młodzi ludzie odnieśli lokalne sukcesy.
Kanał Patio TV emitowany będzie codziennie, nie mniej niż 17 godzin na dobę. – To typowy projekt komercyjny, który według analiz finansowych znajdzie swojego nabywcę na reklamowym rynku. Naturalnie liczymy się z tym, że pierwsze lata nie przyniosą zysków, ale zgromadzony kapitał pozwala na rozpoczęcie działalności – mówi prezes Pampuch. Projekt Fabryki Mediów jest związany z Inkubatorem Technologicznym ARTERION, który będzie pomagał młodym ludziom wejść na rynek pracy, oferując zaplecze technologiczne (studia telewizyjne) i socjalne – możliwość zorganizowania biura. ARTERION daje młodym utalentowanym ludziom szansę znalezienia się na ryku pracy. Projekt w dużej części finansowany jest ze środków Unii Europejskiej.
Fabryka Mediów oczekuje jeszcze na decyzję w sprawie koncesji radiowej dla kanału Patio FM o zasięgu łódzkim.


 
Numer 405 Kwiecień 2024

Polecamy:




Xbest_banner_TV-Sat_WWW.JPG

Eutelsat 380x70 tvsat-hotbird.jpg


ZTV_PL_baner2021_final_07.02.2021.JPG

Radio_Santec_banner_380x70_09_2023.jpg


PFR plansza informacyjna poziom.jpg
Którą formę przekazu telewizji preferujesz?
 Naziemna DVB-T
 Satelitarna
 Kablowa
 Internetowa
                
 
 
Zdjęcie inżyniera