Powrót do listy newsów

Zmiany we francuskiej telewizji
Aleksandra Zaręba

Przywykliśmy już do informacji prasowych na temat zawirowań w strukturach polskich mediów, ale od niedawna uwagę wszystkich przyciąga sytuacja we Francji. 8 stycznia 2008 r

...Nowe pomysły prezydenta Sarkozy’ego wzbudziły wiele kontrowersji i ogólne zaniepokojenie wśród pracowników publicznych mediów audiowizualnych, którzy 13 lutego przystąpili do strajku, żądając zapewnienia medialnemu sektorowi możliwości skutecznego i długotrwałego działania. Wydarzenie to jest o tyle istotne, że stanowi ono precedens od 1974 roku. W RFI (Radio France Internationale) oraz telewizji TV5 mobilizacja strajkowa dotyczyła nie tylko problemu reklam, ale również zapowiedzi wielkiej reformy mediów nadających za granicę.
France Monde – małżeństwo z przymusu
Gdy prezydent Nicolas Sarkozy rozpoczął swe rządy, powołał komisję ekspertów do zbadania sytuacji mediów zewnętrznych we Francji, które jego zdaniem cechował brak jednej wspólnej misji i wzajemnej współpracy, co przełożyło się na marnotrawstwo środków finansowych. Przygotowana przez Gergesa-Marc Benamou analiza stała się podstawą projektu rewitalizacji mediów. Powołanie France Monde, nowego organu strukturalnego, ma w opinii ekspertów uzdrowić obecną sytuację. Czym jednak jest ten nowy organ i jaką ma spełnić rolę? Media publiczne można podzielić według stref nadawania na media wewnętrzne i zewnętrzne. We Francji do wewnętrznych należy France Television, a do zewnętrznych, czyli nadających poza granice państwa, należą: telewizje TV5Monde, France 24 i stacja radiowa RFI. Media te przeznaczone są dla zagranicznej publiczności i przyświeca im jeden główny cel – promocja języka francuskiego i kultury krajów francuskojęzycznych. Prezydent chce połączyć wszystkie media zewnętrzne, stwarzając holding, którego głową, „nakryciem” – jak określa się to w prasie francuskiej (France Monde chapeautera l’audiovisuel extérieur) – ma być nowy organ nadrzędny France Monde. Nie jest to jednak proste, bowiem każdy z tych podmiotów jest indywidualnym nadawcą o określonej marce i jak zgodnie podkreślają, odmawiają propozycji takiego „małżeństwa z przymusu”....
...Nawet jeśli w jakiś sposób zostanie osiągnięty kompromis ekonomiczny, wciąż pozostaje wiele kwestii spornych.
Po co tworzyć nową markę?
Francuzi są powszechnie znani ze swego przywiązania do własnej kultury i języka. Wszystko, co francuskie, jest dobre, bo jest... francuskie. Tym bardziej zastanawiające jest, że władze tak bardzo dążą do osiągnięcia brytyjskich czy amerykańskich standardów. Najpierw prezydent Chirac marzył o francuskim odpowiedniku CNN, powołując France 24, teraz prezydent Sarkozy chce, by France Monde stało się „fabryką informacyjną ŕ la BBC”. Wprowadzenie nowej marki, jaką jest France Monde, na rynek, zwłaszcza międzynarodowy, nie będzie jednak łatwe. Stanislas Lerdion, kierujący stroną internetową we France 24, uważa, że lepiej by było skupić się na dalszej promocji poszczególnych marek, zwłaszcza że mają już ugruntowaną pozycję na rynku, niż wprowadzać nową, co związane będzie z dużym nakładem kosztów i czasu. Każda z zainteresowanych stacji ma wiele zastrzeżeń i wątpliwości, co do zapewnień o możliwości zachowania swojej tożsamości. Jednak jeśli nie można zatrzymać tych zmian, należy, co podkreślają przedstawiciele wszystkich zainteresowanych stacji, jak najszybciej opracować strategię współpracy. Pierwszym wspólnym przedsięwzięciem ma być stworzenie portalu internetowego dla trzech stacji. Następnym wypracowanie wspólnego modelu ekonomicznego.

Cały tekst w wydaniu kwietniowym...

 
Numer 408 Wrzesień 2024

Polecamy:




Xbest_banner_TV-Sat_WWW.JPG

Eutelsat 380x70 tvsat-hotbird.jpg


ZTV_PL_baner2021_final_07.02.2021.JPG

Santec_banner_380x70.jpg


PFR plansza informacyjna poziom.jpg
Którą formę przekazu telewizji preferujesz?
 Naziemna DVB-T
 Satelitarna
 Kablowa
 Internetowa
                
 
 
Zdjęcie inżyniera