|
|
Czy są nowe decyzje w sprawie naziemnej telewizji cyfrowej w naszym kraju? (pyta pan Andrzej Wielądek z Wrocławia).
|
|
– Ministerstwo Infrastruktury wydało komunikat dotyczący parametrów urządzeń odbiorczych, w którym stwierdza, że zgodnie z dyrektywą Unii Europejskiej kierowane do sprzedaży telewizory i przystawki cyfrowe powinny umożliwiać odbiór wszystkich bezpłatnych programów naziemnej telewizji cyfrowej, dostępnych na terytorium Polski. Rozporządzenie w tej sprawie ma obowiązywać od 1 stycznia 2011 r. i dotyczyć wszystkich telewizorów, niezależnie od rozmiaru ekranu. Sprzedaż telewizora niespełniającego tych wymagań będzie możliwa jedynie pod warunkiem uprzedniego poinformowania nabywcy przez sprzedawcę. W tej chwili wystąpił impas, spowodowany różnym podejściem do naziemnej cyfryzacji przez TVP i przez nadawców komercyjnych. TVP chce wyłonić operatora cyfrowego multipleksu na zasadzie przetargu, a telewizje komercyjne uważają, że realnie tylko TP Emitel dysponuje ośrodkami nadawczymi i z tą firmą trzeba zawierać umowy. Telewizje komercyjne chciałyby uruchomić własny multipleks, tzw. drugi i w nim umieścić 8 własnych programów TV, rezygnując ze współpracy z TVP w pierwszym multipleksie. Dzięki temu telewizje komercyjne miałyby do dyspozycji 8 miejsc na swoje programy TV, a nie 4, jak w pierwotnej propozycji. Zwolnione 4 miejsca w pierwszym multipleksie można byłoby na zasadzie konkursu przydzielić nowym nadawcom. Gdyby ta propozycja została przyjęta, to na jesieni bieżącego roku mogą zostać uruchomione dwa multipleksy cyfrowe, z których pierwszy będzie zawierać 7 programów TV, w tym 3 należące do TVP, a w drugim multipleksie znajdzie się w sumie 8 programów TV, dostarczonych przez Polsat, TVN, TV4, TV Puls. Niektóre z tych programów mogą być kodowane, nie można liczyć na to, że wszystkie programy naziemnej telewizji cyfrowej będą swobodnie dostępne. Nadawcy muszą szukać źródeł finansowania. Jeżeli wpływy nie pochodzą z powszechnego abonamentu ani z dotacji państwowej, to trzeba zamieszczać bardzo dużo reklam lub wprowadzić kodowanie atrakcyjnych programów. W związku z tym trzeba będzie wybrać system kodowania, najlepiej jednakowy dla wszystkich nadawców naziemnych, i wprowadzić do sprzedaży telewizory cyfrowe wyposażone w odpowiednie dekodery lub w gniazdo cyfrowe do wstawienia modułu dostępu warunkowego, z miejscem na kartę kodową. |
|
Wr�� do pyta� z poprzednich numer�w
|
|