Dlaczego w programach telewizyjnych jest coraz więcej reklam, w dodatku bardzo hałaśliwych?
(pyta pani Lidia Karczewska z Poznania).

– Nadawcy programów RTV szukają źródeł sfinansowania swojej działalności. Do najprostszych należy uzyskiwanie dochodów z reklam, których z punktu widzenia nadawców powinno być jak najwięcej. Reklamy powinny być głośne, gdyż podobno takie lepiej docierają do klientów. Skutek jest często odwrotny – zdenerwowani widzowie przełączają się na inny program lub w ogóle wyłączają odbiornik. Sprawdziłem sytuację wyrywkowo – w telewizji kablowej na 50 dostępnych programów TV jednocześnie występowały wstawki reklamowe w 20 programach. Był to pakiet programów w ramach płatnego abonamentu. W przypadku odbioru programów bezpłatnych procent reklam może być jeszcze gorszy.
Prognozy nie są pomyślne, Unia Europejska zamierza wprowadzić przepisy, zezwalające na rozszerzenie udziału reklam. Programy i filmy można będzie przerywać co 10 min., umieszczając bloki reklamowe trwające do 10 min. Jak się przed tym bronić?
Rozwiązanie może przynieść telewizja cyfrowa, pozwalająca na identyfikację programów i automatyczne eliminowanie obcych wstawek, czyli bloków reklamowych. Aby nie powstawały puste przerwy w odbiorze programów, konieczne jest wcześniejsze rozpoczęcie nagrywania sygnałów i rozpoczynanie oglądania z opóźnieniem. Pojawia się coraz więcej sprzętu wyposażonego w funkcje nagrywania oraz opóźnionego odtwarzania wizji i fonii, o nazwach PVR, USB REC, TimeShift.
Następnym krokiem będzie zapewne pojawienie się gotowych telewizorów i przystawek cyfrowych, wyposażonych przez producentów w funkcję automatycznego eliminatora reklam. Tego rodzaju sprzęt będzie się cieszyć dużym zainteresowaniem klientów.
Innym zagadnieniem jest irytująca głośność fonii w trakcie nadawania reklam. Metody preparowania dźwięku są znane od kilkudziesięciu lat, wtedy chodziło o zapewnienie słyszalności programów radiowych na falach średnich i krótkich, w obecności zakłóceń i zaników. Dźwięk po spreparowaniu jest nienaturalny, nie ma wartości artystycznych. Metody obróbki fonii są wyrafinowane, nie powodują obcinania sygnału i nie wprowadzają harmonicznych.
W Polsce zatwierdzono przepis zakazujący nadawania reklam z fonią o maksymalnej głośności. Przez przypadek albo celowo nie przewidziano funduszy na monitorowanie poziomu fonii ani sposobu egzekwowania tego przepisu. Przepis jest faktycznie martwy.

Wr�� do pyta� z poprzednich numer�w


 
Numer 407 Czerwiec 2024

Polecamy:
NIS-2: jak przygotować się do wprowadzenia nowej dyrektywy unijnej? >>

Anteny w telewizji naziemnej, pomiary i porównania >>

AVR-y, czyli regulatory napięcia (Dokończenie) >>

Funkcja sterowania głosem w dekoderach polsat box 4K i polsat box 4K lite - Część II >>

Spawarki światłowodowe INNO View X w xbest.pl >>

Teraz z Copilot dla Microsoft 365 możesz porozmawiać po polsku >>

Jubileuszowy OKTEL w krainie tajemnic >>

Fiberhost i INEA pozyskały kredyt na sieci światłowodowe >>

INEA z kolejną nagrodą >>

XXXI edycja Konferencji KIKE za nami >>

Stowarzyszenie Filmowców Polskich podpisało nową umowę z CANAL+ >>

Telewizja Polska ma nową Komisję Etyki >>

Kanał TV Puls w Polsat Box Go >>

The Walt Disney Company Polska i Grupa Polsat Plus przedłużają umowę >>

Gorące sportowe wakacje >>

Nowa aplikacja na Apple TV jest już dostępna >>

Wystartowały zdjęcia do pierwszej polskiej produkcji Disney+ >>

TinyTeen, LingoToons i LangLab w ofercie Pasjatv >>





Xbest_banner_TV-Sat_WWW.JPG

Eutelsat 380x70 tvsat-hotbird.jpg


ZTV_PL_baner2021_final_07.02.2021.JPG

Santec_banner_380x70.jpg


PFR plansza informacyjna poziom.jpg
Którą formę przekazu telewizji preferujesz?
 Naziemna DVB-T
 Satelitarna
 Kablowa
 Internetowa
                
 
 
Zdjęcie inżyniera