Jak uniknąć porażająco wysokich faktur za zamówiony Internet, telewizję satelitarną lub kablową?
(
pyta pan Adam Nowicki z Warszawy)

– Zdarza się dziwnie często, że pierwsza faktura za nowo zamówioną usługę telekomunikacyjną lub pakiet TV przyprawia nas o kołatanie serca.
Jesteśmy zasypywani mnóstwem ofert, zachęcających do korzystania z różnych promocji, faktycznie lub rzekomo bardzo atrakcyjnych. Atmosfera jest bardzo miła w chwili, gdy ulegniemy reklamie i w trakcie rozmowy telefonicznej lub bezpośredniej zgodzimy się na zakup usługi lub towaru.
Przykra niespodzianka zdarza się, gdy zaczynamy płacić rachunki za wcześniej złożone zamówienie. Gdzie popełniliśmy błąd?
Przed podpisaniem umowy należy ją dokładnie przeczytać, zwracając szczególną uwagę na to, ile mamy płacić i za co. Nie wolno zgodzić się na sformułowania: cena według cennika lub oferty. Najbardziej istotne informacje, a zwłaszcza ceny muszą być wpisane w umowie w sposób bezpośredni: liczbowo i słownie.
Dlaczego dochodzi do nieporozumień? Ceny mogą zmieniać się z dnia na dzień – ponadto zdarza się, że dostawca ma do dyspozycji jednocześnie kilka cenników (zwykły, promocyjny, dla osób przedłużających umowę, dla zamawiających kilka pakietów jednocześnie itp.). Mogą pojawiać się dodatkowe pozycje: za instalację anteny, przyłączenie do sieci, aktywację usługi, wynajem dekodera, zakup dekodera lub rutera na własność itp. Nie do przyjęcia jest sformułowanie: według cennika lub regulaminu zamieszczonego w Internecie.
Nieprecyzyjnej umowy nie należy w ogóle podpisywać. Najwyżej nastąpi zgrzyt i pracownik salonu będzie musiał sporządzić nowy tekst lub kurier pofatyguje się jeszcze raz. Nie ulegajmy presji chwili i sugestiom, że kurierowi się śpieszy. Konsekwencje podpisanej, źle sformułowanej umowy mogą nas obciążać finansowo przez dłuższy czas, np. przez 24 miesiące.
W chwili zamawiania towaru lub usługi na ogół nie myślimy o tym, aby mieć jednoznaczne dowody naszego zamówienia na piśmie ewentualnie dwóch świadków. Jeżeli rozmowa jest nagrywana, to przez dostawcę usług, a nie przez klienta. Gdy zorientujemy się, że nastąpiło nieporozumienie, trzeba szybko złożyć reklamację, aby nie doszło do przedawnienia. Użyte w tekście argumenty powinny być przemyślane i kompletne, bo w konkretnej sprawie można odwoływać się tylko raz. Składając reklamację trzeba mieć przy sobie jej kopię, w celu uzyskania pokwitowania z pieczęcią. W razie nieuwzględnienia reklamacji pozostaje kłopotliwa droga sądowa.

Wr�� do pyta� z poprzednich numer�w


 
Numer 407 Czerwiec 2024

Polecamy:
NIS-2: jak przygotować się do wprowadzenia nowej dyrektywy unijnej? >>

Anteny w telewizji naziemnej, pomiary i porównania >>

AVR-y, czyli regulatory napięcia (Dokończenie) >>

Funkcja sterowania głosem w dekoderach polsat box 4K i polsat box 4K lite - Część II >>

Spawarki światłowodowe INNO View X w xbest.pl >>

Teraz z Copilot dla Microsoft 365 możesz porozmawiać po polsku >>

Jubileuszowy OKTEL w krainie tajemnic >>

Fiberhost i INEA pozyskały kredyt na sieci światłowodowe >>

INEA z kolejną nagrodą >>

XXXI edycja Konferencji KIKE za nami >>

Stowarzyszenie Filmowców Polskich podpisało nową umowę z CANAL+ >>

Telewizja Polska ma nową Komisję Etyki >>

Kanał TV Puls w Polsat Box Go >>

The Walt Disney Company Polska i Grupa Polsat Plus przedłużają umowę >>

Gorące sportowe wakacje >>

Nowa aplikacja na Apple TV jest już dostępna >>

Wystartowały zdjęcia do pierwszej polskiej produkcji Disney+ >>

TinyTeen, LingoToons i LangLab w ofercie Pasjatv >>





Xbest_banner_TV-Sat_WWW.JPG

Eutelsat 380x70 tvsat-hotbird.jpg


ZTV_PL_baner2021_final_07.02.2021.JPG

Santec_banner_380x70.jpg


PFR plansza informacyjna poziom.jpg
Którą formę przekazu telewizji preferujesz?
 Naziemna DVB-T
 Satelitarna
 Kablowa
 Internetowa
                
 
 
Zdjęcie inżyniera