Dlaczego Polskie Radio jest zainteresowane nadawaniem swoich programów w sposób cyfrowy, a komercyjni nadawcy radiowi nie wykazują większego zainteresowania?
(pyta pan Konrad Ciesielski z Katowic).


– Przyczyn jest kilka. Po pierwsze Polskie Radio ma znaczny potencjał, a brakuje mu miejsca w eterze. Polskie Radio kilkadziesiąt lat temu popełniło strategiczny błąd – postawiło na wykorzystanie fal długich i średnich, nie wykazało dostatecznego zainteresowania wykorzystaniem pasm UKF FM, zwłaszcza górnego pasma 87,5-108 MHz. Podstawą miało być rozpowszechnianie programów PR: pierwszego i drugiego przy wykorzystaniu modulacji AM, z nadajników bardzo dużej mocy. Taki sposób rozprowadzania programów odznacza się niską jakością, brakiem wysokich tonów, brakiem stereofonii, wrażliwością na zakłócenia. W latach dziewięćdziesiątych rozwój elektroniki spowodował, że na rynku pojawiły się duże ilości tanich i dobrych odbiorników radiowych na pasma UKF, z modulacją FM. Słuchacze zdecydowanie woleli nastawiać swoje radia na pasma UKF FM.Polskie Radio nie złożyło dostatecznie wcześnie wniosków o przydział większej liczby kanałów w górnym paśmie UKF FM. Z tego powodu straciło możliwość stworzenia kilku sieci programów o zasięgu ogólnopolskim. Skorzystali na tym nadawcy komercyjni, którzy uzyskali dużą liczbę koncesji i przydziałów kanałów FM. Obecna sytuacja jest taka, że w niejednym regionie, np. na Mazowszu słyszalność programów komercyjnych jest lepsza niż programów PR. Szansą wyjścia z impasu jest dla PR rozpoczęcie nadawania w sposób cyfrowy, w systemie DAB+. PR będzie mogło lepiej wykorzystać swoich pracowników, bazę studyjną i zasoby archiwalne. Pojemność systemu DAB+ jest bardzo duża, wystarczy dla wielu nadawców. Słuchacze radia cyfrowego będą mieć szerokie możliwości wyboru. Decydujące znaczenie będzie mieć zawartość programów i ich jakość techniczna. W tych sprawach nadawcy komercyjni nie czują się bardzo mocni. Istotne znaczenie mają też przychody z reklam. Sumaryczna kwota, jaką można uzyskać w postaci przychodów z reklam radiowych, jest w przybliżeniu stała. W razie wzrostu liczby programów zmaleją dochody przypadające na jeden program. Nadawcy komercyjni nie są entuzjastycznie nastawieni do radiofonii cyfrowej, bo będą musieli działać w warunkach zaostrzonej konkurencji.

Wr�� do pyta� z poprzednich numer�w


 
Numer 407 Czerwiec 2024

Polecamy:
NIS-2: jak przygotować się do wprowadzenia nowej dyrektywy unijnej? >>

Anteny w telewizji naziemnej, pomiary i porównania >>

AVR-y, czyli regulatory napięcia (Dokończenie) >>

Funkcja sterowania głosem w dekoderach polsat box 4K i polsat box 4K lite - Część II >>

Spawarki światłowodowe INNO View X w xbest.pl >>

Teraz z Copilot dla Microsoft 365 możesz porozmawiać po polsku >>

Jubileuszowy OKTEL w krainie tajemnic >>

Fiberhost i INEA pozyskały kredyt na sieci światłowodowe >>

INEA z kolejną nagrodą >>

XXXI edycja Konferencji KIKE za nami >>

Stowarzyszenie Filmowców Polskich podpisało nową umowę z CANAL+ >>

Telewizja Polska ma nową Komisję Etyki >>

Kanał TV Puls w Polsat Box Go >>

The Walt Disney Company Polska i Grupa Polsat Plus przedłużają umowę >>

Gorące sportowe wakacje >>

Nowa aplikacja na Apple TV jest już dostępna >>

Wystartowały zdjęcia do pierwszej polskiej produkcji Disney+ >>

TinyTeen, LingoToons i LangLab w ofercie Pasjatv >>





Xbest_banner_TV-Sat_WWW.JPG

Eutelsat 380x70 tvsat-hotbird.jpg


ZTV_PL_baner2021_final_07.02.2021.JPG

Santec_banner_380x70.jpg


PFR plansza informacyjna poziom.jpg
Którą formę przekazu telewizji preferujesz?
 Naziemna DVB-T
 Satelitarna
 Kablowa
 Internetowa
                
 
 
Zdjęcie inżyniera