|
|
Do czego zmierza postępowanie konsultacyjne w sprawie zmian zagospodarowania częstotliwości 470-790 MHz? (pyta pan Mirosław Lewicki z Opola).
|
|
– W pierwszym kwartale b.r. prezes UKE rozpoczął postępowanie konsultacyjne w sprawie zmiany planów zagospodarowania zakresu częstotliwości 470-790 MHz. Postępowanie spotkało się z zainteresowaniem niektórych organizacji oraz osób prywatnych. Dominowały dwa tematy. * Uruchomienie w Polsce multipleksu MUX5. * Zmiana przeznaczenia podzakresu 700 MHz. Duży nacisk położono na konieczność szybkiego uruchomienia w Polsce MUX5, ze względu na znaczne zainteresowanie nadawców.. Wskazywano konkretne numery kanałów, które można byłoby wykorzystać w poszczególnych obszarach obsługiwania, zapewniając zasięg odbioru na terenie całego kraju. Propozycje wyglądają obiecująco, ale nie wnikają w przyczyny braku zgody na użytkowanie wymienionych kanałów. Przyczyny są prawdopodobnie bardzo istotne – brak możliwości zakończenia postępowania koordynacyjnego z sąsiednimi krajami (czyli brak zgody sąsiednich krajów) oraz tzw. „użytkowanie rządowe” na terenie Polski. Ta ostatnia przyczyna zostałaby usunięta po zakupieniu nowego sprzętu radiokomunikacyjnego, który mógłby pracować w innych zakresach częstotliwości, poza 470-790 MHz. Na to potrzebne byłyby duże wydatki z kasy państwa. Dopóki urzędy centralne nie przedstawią harmonogramu uwalniania zasobów częstotliwości dla MUX5 i ewentualnie dla następnych multipleksów, sprawa będzie się wlokła i pozostanie niejasna. Drugi temat jest bardzo ważny dla przyszłości NTC w Polsce. Pojawiły się oficjalne propozycje odebrania pasma 700 MHz telewizji naziemnej i przydzielenia go Internetowi mobilnemu. Propozycje pochodzą ze strony Komisji Europejskiej (KE), dotyczą tzw, zapewnienia elastyczności, czyli możliwości odbierania po roku 2020 kanałów z pasma 700 MHz. Oznaczałoby to zamach na multipleksy cyfrowe w Polsce, dotychczas użytkowane i planowane w przyszłości. Wygląda na to, że organy UE chcą w sposób nadmierny ingerować w sprawy, o których do tej pory mogły suwerennie decydować poszczególne państwa. Na podstawie decyzji konferencji z 2006 r. każdy kraj miał sam podejmować decyzje, na co przeznaczy dywidendę cyfrową, czyli zysk z przejścia na telewizję cyfrową.
|
|
Wr�� do pyta� z poprzednich numer�w
|
|