|
|
Co robić, aby zapewnić sobie bezawaryjny odbiór telewizji i radia oraz dostęp do Internetu, telefonii i innych usług multimedialnych? (pyta pan Andrzej Skrzypczak z Bydgoszczy).
|
|
– Zwykli ludzie nie mają zapewnionego niezawodnego, bezprzerwowego dostępu do usług telekomunikacyjnych i radiowo-telewizyjnych. W razie zaniku sygnału w sieci kablowej albo zasilania elektrycznego trzeba dokonać zgłoszenia i czekać na usunięcie awarii – od kilku godzin do kilku dni. Jeśli uszkodzenie powstało w prywatnej sieci antenowej, to jego usunięcie też wymaga czasu. W razie dłuższego oczekiwania na usunięcie awarii (jeśli nastąpiła ona z winy dostawcy usług), można domagać się niewielkiej rekompensaty za dni, w których było się pozbawionym dostępu do usług. Firmy zajmujące się konserwacją instalacji kablowych i antenowych prowadzą zwykłą działalność serwisową, nie są pogotowiem technicznym, ani nie mają uprawnień służb ratunkowych (np. do jazdy na sygnale). Łącza telekomunikacyjne wyższego szczebla, pomiędzy centralami, miastami, krajami i kontynentami mają podwyższoną niezawodność, przy wykorzystaniu nadmiarowych kabli, radiolinii naziemnych i satelitarnych, rezerwowej aparatury i zasilania bezprzerwowego. Łącza na najniższym szczeblu, do prywatnych użytkowników, nie mają rezerwowego okablowania ani aparatury. W razie uszkodzenia trzeba czekać na ekipę, która zlokalizuje i usunie uszkodzenie. Komu zależy na podwyższeniu niezawodności dostępu do multimediów, ten powinien zainwestować w dodatkowe wyposażenie techniczne lub zamówić dodatkowe usługi. Lepiej to uczynić z wyprzedzeniem, bo nie można całkowicie przewidzieć i wyeliminować usterek technicznych, fatalnej pogody ani błędów ludzkich. Propozycje podwyższenia niezawodności działania multimediów mogą być następujące. Dla telewizji kablowej zapewnić możliwość dodatkowego korzystania z telewizji naziemnej, za pośrednictwem anteny indywidualnej lub zbiorowej. Dla telewizji światłowodowej zaplanować możliwość awaryjnego przełączenia się na telewizję satelitarną lub naziemną. Do dekodera telewizji satelitarnej doprowadzić dodatkowo kabel internetowy, pozwalający na dostęp do usługi VoD lub przewidzieć możliwość skorzystania z telewizji naziemnej. Do Internetu kablowego lub światłowodowego dokupić dodatkowo moduł Internetu mobilnego 4G, wyposażony we wtyk USB. Do Internetu mobilnego dokupić dodatkowy moduł, umożliwiający korzystanie z usług drugiego operatora. Zamówić telefon stacjonarny VoIP do Internetu stacjonarnego. Koszt jest symboliczny, a VoIP przydaje się w razie usterek w pracy lub przeciążenia sieci telefonii komórkowej. Zaleca się, aby osoby mieszkające we wspólnym mieszkaniu korzystały z telefonów komórkowych lub smartfonów, zarejestrowanych w różnych sieciach komórkowych. Przedstawione propozycje nie są drogie w eksploatacji. Przykładowe opłaty miesięczne są następujące. * Telewizja naziemna – bez dodatkowych opłat. * Telewizja satelitarna – tani pakiet poniżej 20 zł. * Korzystanie z Internetu mobilnego 4G przez moduł USB – od 10 zł. * Telefonia VoIP jako dodatkowa do Internetu – 1 zł. * Telewizja VoD przez dekoder satelitarny – są warianty bez dodatkowych opłat. Wskazane jest wcześniejsze podjęcie decyzji w sprawie ewentualnego zainstalowania dodatkowego wyposażenia. Lepiej wyprzedzać rozwój wydarzeń i być przygotowanym na sytuacje awaryjne. |
|
Wr�� do pyta� z poprzednich numer�w
|
|